Det man inte ser mar man inte daligt av..

Ett uttryck som kan appliceras pa det mesta har.
Haromdagen sag jag en ratta, inte i huset, men pa "uteplatsen", klattrandes upp for husvaggen och in under taket. Sedan pa natten horde jag nagot prassla runt i rissackarna som star(inne i huset) precis utanfor min sovrumsdorr. Antagligen en ratta. Nar jag sen var extremt kissnodig och verkligen behovde ga, sa vagade jag sjalvklart inte..
Jag har overtalat Caroline att jag ska fa kopa rattsakra forvaringslador till ris och annan mat. Bara tanken pa att ata nagot en ratta varit dar med sina sjukdomar och gnagt pa ger mig rysningar.
Jag har ju sjalvklart fragat allt som finns att fraga om spindlar ormar och allt annat som kan vara laskigt. Enligt Caroline kommer dem stora och giftiga spindlarna aldrig in i huset, men det finns ju sjalvklart nagra riktigt stora(som ar giftiga) precis utanfor huset pa framsidan. Och stora var ordet, jag fick se en idag, det var ingen fagelspindel utan den sag riktigt kantig och genom-ond ut. Lite luddig med gula tecken pa undersidan. Caroline hade vantat med att doda den for att jag skulle fa se den, jag vet egentligen inte hur mycket jag uppskattade det..
Som jag namnt och ni kanske forstatt sa ar Tanzania ett otroligt fattigt land, och trots alla diskussioner jag och Caroline haft om Tanzania, Afrika, Sverige, Manniskorna och deras likheter och skillnader sa ar det otroligt svart att satta fingret pa vad den utbredda fattigdomen grundar i. Caroline sjalv har uttryckt att folket inte kampar, att de inte tar tag i sitt eget ode och sin framtid. Det verkar satmma, men jag skulle anda garna vilja forsoka nysta i varfor? Brist pa utbildning, ja helt klart. Okunskap, ja. Tidigare namnde jag att manga, nastan alla, har har i olika grad daliga tander. Det handlar inte ens om huruvida de har rad med tandlakar besok, det handlar endast om att dem inte borstat tanderna. Och det ar inte bara de fattiga pa landsbygden, det ar overallt, fattiga som battre stallda. Det ar nagot som for mig ar valdigt svart att forsta. Jag fragade om huruvida barnen borstade tanderna, jag fik svaret att dem skarvat med det for att dem bara at upp tandkramen och tuggade sonder tandborstarna. Jag forsoker satta mig in i Carolines sits och frosta besvaret, men det ar nastintill omojligt. Nagot som ar en sa enkel rutin kan spara dessa barn manga ar av allvarliga problem och smarta. Sa, iodag ska jag kopa tandborstar och tandkram till alla. For att pa nagot satt forsoka uppmuntra dem till att anvanda dem ordentligt sa ska alla fa sin egen tandborste med sitt egna namn pa. Nagot som jag hoppas gor att dem vardesatter sina tandborstar och anvander dem.
Tankte forsoka kasta in lite bilder nu nar jag har gott om tid. Alla bilder ar fran barnhemmet, da jag inte vagat anvanda min kamera nar vi ror oss utanfor. Framst for att kostnaden utav den ar mer an vad de flesta har tjanar pa ett ar.
Till nasta gang, mycket noje!
Naomi, tre ar

Kommentarer
Postat av: katrin Hannar

Finns det något kvar av tandborstarna eller ska jag skicka några "superjordan". Ritar du något i din dagbok. Tänker på dina vilda hästar som var din specialitet. Det sättet att återge det vilda skulle passa bra för Afrika. Ser fram emot att studera några sådana teckninngar. Mamma

2010-08-16 @ 11:03:36
Postat av: [email protected]

Nu måste du ta dig tid att uppsöka internetstället så vi får mer att läsa!!

Kram P

2010-08-17 @ 10:45:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0