Habari za asubuhi!

Mork mork dag... Innan jag drar allting sa maste jag fa klaga lite. Min dator har totalt lagt av, forsta gangen jag anvande den hittills(idag) sa la den av totalt efter en halvtimme pa internet. Och nu nar jag satter pa den star den "Reboot and select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key" och det gar itne att gora ett skit!! Om nan ar nagorlunda bra pa datorer, sa snallasnalla HJALP!!

 

Sa, nu var det avklarat..

Kom pa att jag knappt berattat nagot om stallet i sig. Caroline ar en 56 ar gammal Tanzaniansk kvinna, for tre ar sedan startade hon Econef Orphanage, vilket ar var jag nu bor. Pa barnhemmet bor det sammanlagt 11 barn som ar mellan 3 och 11 ar gamla. Ett av barnen har HIV, det ar en flicka pa sju ar som heter Frida. For de andra barnens och Fridas egen sakerhet sa forsoker Caroline omplacera Frida. Inget av barnen ar karnfriska, men ingen ar markbart jattesjuk heller. Jag har fatt hora om varje barns historia fran Caroline, hur lange de varit har, hur hon hittade dem osv. Alla barnen ar verkligen harliga, sa mycket som dem uppskattar en stunds uppmarksamhet eller att man leker eller bara pratar med dem, det ar guld vart. Och nar dem ar riktigt glada sa sjunger och dansar dem!
Men sjalvklart ar alla barnen olika, vissa tar det langre tid att fa kontakt med coh man marker hur svart dem har att lita pa en. Men forhoppningsvis kommer jag att lyckas knyta an till dem alla, pa ett eller annat satt.
Jag bor hemma hos Caroline, det ar hennes hem som fungerar som barnhem, och det ligger mitt ute pa landsbygden. For att komma till dala-dala(sma proppfulla bussar) som gar in till Arusha, sa far man ga i 20-30 min pa nagot som verkligen inte borde kallas vag.

Frukt och gronsaker finns det otroligt gott om, och det ar verkligen billigt. Just nu ar det avokado sasong, sa man kan kopa en hel pase med riktigt stora avokados for ca 100-500 shilling. (1000 shilling ar ca 5 kr)

Aven om alla har varit mer an trevliga och valkomnande mot mig, sa ar det fortfarande otroligt fattigt. Det gar inte att forestalla sig. Bar det faktum att de flesta man ser har otroligt daliga tander sager valdigt mycket, unga som gamla. Det visar pa bade brist pa pengar kunskap. Det far en helt klart att vardera vad man har hemma.
Nu ska jag vandra tillbaka till Econef


Kommentarer
Postat av: Fredrik Hannar

Äntligen ett nytt inlägg på bloggen. Jag tittar ett stort antal gånger per dag för att se om det finns något att läsa. Jag är som sagt full av beundran och stolt att vara din pappa. Du gör något som kommer att bygga både dig och de människor du hjälper. Fortsät blogga och lägg upp bilder, då känns det lite som om vi är med dig i ditt "äventyr".

Stora kramar Pappa

2010-08-08 @ 12:08:33
Postat av: Cia

Instämmer,jätteroligt med nytt inlägg.Kul att få höra mer barnhemmet och barnen och bilden-ser fram mot fler!

Kramar Cia

2010-08-08 @ 20:43:50
Postat av: Denise

Fridoo vad roligt att du äntligen har kommit iväg! Jag kommer att följa din blogg:) Är ju jätte spännande! Puss // Dessi

2010-08-09 @ 10:46:26
Postat av: katrin hannar

Har du börjat drömma på Swahili? Funderar varje dag på dig och alla dina nya medmännsikor. Fortsätt och skriv mycket om allt. Människor, den dagliga lunken, färger, dofter allt är spännande. Mamma

2010-08-09 @ 15:18:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0