Onsdag

Mambo!
Efter en flygresa som kandes som en hel livstid sa landade jag tillslut pa kilimanjaros flygplats.
Det absolut forsta jag gor ar att ga ifran ett av mina handbagage(den lilla rullvaskan), fantastiskt forvirrad. Upptackte det som tur var efter ca en halvtimme i kon till visa ansokan, och ja, den stod kvar dar jag lamnade den.
Tjanstemannen var helt otroligt langsamma och det tog over en timme innan jag kunde komma ut i vanthallen o hamta mina jattebaggage.
Jag mottes av Caroline i vanthallen och sedan akte vi direkt hem till henne. Dar fick jag en andra middag o traffade barnen som hastigast.
Igar, tisdag, vilade vi enligt Caroline. Frukost och lite lek med barnen, sen gick vi runt i omradet och jag fick se var hon odlar och hon visade aven var jag kan hitta bank samt internet.
Vagen till huset ar en "dirtroad" i allra hogsta grad. Stora stenar och hal overallt och da en bil eller lastbil kor forbi sa maste man tacka for ansiktet for att det dammar sa mycket.
Jag fick se apor som tydligen lever i mangfald i ett skogsparti nara huset. Pavag tillbaka sa fragade jag om vilka sorters ormar man oftast sag och hon raknade da upp olika Mambor, bla den svarta mamban. Kul!
Men hon forsakrade mig om att dem inte kom in i huset.
Barnen ar det sotaste man kan tanka sig, nar vi kommit hem sa blaste vi upp en fotboll och en volleyboll, samt ballonger och sapbubblor. Nar jag tog fram min kamera sa blev jag omringad av alla som nastintill brottade ner mig for att fa vara med pa bild och fa titta pa kameran.
Under eftermiddagen satt vi och forsokte lara mig lite swahili, Caroline gick igenom en bok om swahili som jag har med mig och forklarade hur och nar man anvander vilka uttryck. Caroline forsoker varva engelska och swahili ratt mycket och forklarar garna vad som sags da vi traffar vanner till henne. Det ar mycket att ta in sahar i borjan, men vi bada tror att jag kommer kunna prata lite och forsta en del efter nagra veckor.
Maten har ar otroligt god, Caroline och hennes hjalpreda ar verkligen duktiga pa att laga mat. Igar gjorde Caroline juice pa passionsfrukt, avokade, morotter och vitlok. Ja, jag vet hur dte later men det var ritkigt gott. Till middag hade Caroline tillagat omogna bananer(det ar tydligen en traditionell ratt, man ater dem istallet for ris) med en gryta pa kyckling grona bonor och massa goda kryddor, och  en spenat och lokblandning.
An sa lange sa har det varit relativt varmt, dar vi bor ar vadret lite kyligare pga bergen runtomkring och det blir valdigt fort kallt nar solen gatt ner.
Idag har jag och Caroline tagit en av dem sma bussarna(typ en van) in till Arusha.
Just nu ar hon pa en workshop om forebyggande mediciner och vaccinationer mot HIV, sa jag driver runt sjalv ett tag.
Har haft problem med min telefon, jag hade en lucka da jag hade mottagning igar och fick en hel dros med sms, men sen dess har jag inte haft nagon tjanst alls.
Sa mor och far, ledsen att jag inte hort av mig. Jag har skickat ett sms fran Carolines telefon som jag hoppas kommit fram.
Det ar ratt underligt, idag ar bara min andra dag, men anda sa kanner jag mig verkligen hemma har. Caroline ar otroligt vanlig och valkomnande. Som hon sagt till mig ett antal ganger "be free" och det ar precis vad jag kanner att jag kan vara. Hon ar en otroligt vanlig och god manniska, och man marker tydligt hur mycket manniskor runtomkring respekterar henne. Jag ar fullt overtygad om att jag kommer att trivas mycket bra har!
Till nasta gang, karibu!
Forsoker att uppdatera igen sa snart som majligt och aven kasta in lite bilder.

Kommentarer
Postat av: Cia

Frida,härligt att höra att allt så här långt verkar bra och jag kommer att följa din blogg med STORT intresse...Kram Cia

2010-08-04 @ 12:33:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0