Antligen hemma, i Tanzania dvs..

Efter min forsta vecka pa Zanzibar var jag helt klart redo att aka "hem" till mina barn igen.. Men, sista dagen som jag spenderade i Stonetown traffade jag en del kul folk som jag valde att hanga med runt on. Sa en vecka blev till tva.. Med vespa har jag nu varit istortsett overallt pa Zanzibar, fran den sodra delen dar jag bodde den forsta veckan, till norra, ostra och vastra. De delar av on jag sag inder andra veckan bar inte direkt pa nagra stora overraskningar, hela on ar otroligt vacker med vita strander och varmt blatt vatten.


En bussresa som skulle varat 9,5 timmar tillbaka till USA-River forlangdes med en timme staende vid vagkanten i mitten av ingenstans i Tanzania da motorn pa bussen blivit overhettad.. Trott och lite ynklig sa nadde jag antligen fram.. Val hemma upptackte jag att jag inte bara fatt med mig sand bland mina klader i vaskan utan ocksa en stor harig Zanzibarisk spindel hade akt snalskjuts samt en dang av den trevliga sjukdomen jag drog pa mig under min forsta tid har.. Febrig chockad och illamaende formadde jag, efter att nastan fatt den i ansiktet, Mama Goudi att doda den stora spindeln. Sjalkvklart har jags ett spindlar under min tid har, men det ar vart att namna att till och med Mama Goudi och Kevin ansag att min hariga kompis var valdigt stor och inte horde hemma i Meru. Och notera att detta kommer fran Mama Goudi som kommer fran ett stalle dar det inte ar ovanligt att fa besok av elefanter, bufflar och aven leoparder..

Nog om det, med bara veckor kvar sa ar min tid i Afrika pavag att rinna ut..  Aven om finns mycket som jag saknar med Sverige sa kanns det anda otroligt tungt att behova lamna Tanzania sa snart. Vill inte ens tanka pa hur jag ska lyckas uppbringa beslutsamheten att ta mig till flygplatsen.
Som ett sista projekt tankte jag med hjalp och stod fran Sverige gora en liten makeover av barnens sovrum. Lite farg, tyg och djurtavlor. Hyllor och krokar samt forvaringslador. Ska ocksa infroskaffa tva brandslackare i veckan.

Pa fredag stanger vi skolan och barnen far jullov, sa onsdag denna vecka ska vi ha final exams for att kunna utvardera barnens framsteg och aven lagga upp en plan for vad som bor fokuseras pa nasta ar. Som en avslutning ska vi aka och bada och leka pa Ngorondoto igen samt ha en avslutningslunch med grillad kyckling, chapati och en massa annat gott.






En snapshot pa Kilimanjaro fran bussen pavag till Dar es Salaam


Soluppgang fran fiskebat





Strand pa sodra Zanzibar


Den anglikanska kyrkan byggd ovanpa den gamla slavmarknaden sida vid sida med en moske, Stonetown


Solnedgang i Stonetown


Det nya forbattrade klassrummer



Kommentarer
Postat av: Peter Svanberg

Fantastiska bilder!

2010-12-01 @ 02:10:14
URL: http://petersvanberg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0