Time flies..

Annu en vecka har passerat, och det kanns lite som att tiden bara flyger ivag har..
Forra lordagen tog vi oss ut till en liten by kallad Longido dar vi talade med en grupp Masai kvinnor. Longido ligger mitt ute i ingenstans och ar omgivet av okenliknande landskap som har uppkommit pa senare ar pga vaderomstallningar och aven Masaiernas boskap.
Det var en helt klart otroligt intressant och larorik upplevelse. Masaierna ar okanda for sin motstravighet till att anpassa sig efter dagens samhalle och sin extremt daliga kvinnosyn. Vi pratade med en grupp pa 20 nagonting kvinnor i aldrar fran ca 16 - 85. Masaikvinnorna star for allt arbete sasom bygge av hus(boma, gjort av lera, kodynga och grenar), matlagning, samling av tra och allt hushallsarbete. Mannens enda uppgift ar att se efter boskapet, det gor att dem oftast lamnar barn och kvinnor for att leta nya betesmarker at djuren. Omradet omkring Longido har inte sett en droppe regn pa hela sju ar, sa de senaste aren har dem haft en stor brist pa mat vilket syns tydligt pa kvinnorna vi pratade med. Okunskapen i Tanzania ar stor, speciellt inom masai samhallet.
Vi stallde fragor om barnafodande, arbete, relationer osv. Masaikvinnorna blir bortgifta nar de fortfarande ar i sin mors mage, vilket resulterar i att barn ofta foder barn. Kanske ar jag en riktig feminist eller iallafall nagot liknande, men det jag fick hora fran dessa kvinnor gjorde mig verkligen fly forbannad. En losning som dem brukar da en alldeles for ung flicka ar gravid ar att minska mangden mat hon far i sig under graviditeten, detta for att barnet ska vara sa litet som mojligt och "komma ut" sa latt som mojligt ur en kropp som inte var menad att foda fram ett barn forran tio ar senare. Detta "knep" var dock inte nodvandigt att anvanda nu da det redan var en sapasss grav brist pa mat att barnen ar sma utav sig sjalva da det ar dags att foda. Nar jag fick veta det stallde jag egnast fragan om dem vet att inte bara tillvaxten av barnet storleksmassigt hammas, utan aven utvecklingen av hjarnan och alla andra vitala delar. Detta visste dem sjalvklart inte och dem blev genuint forvanade over att hora det.
Varlden ar allt bra underlig ibland..
Vi ar just nu i full gang med att forbereda allt till nar min kare mor anlander. Nagot som jag, Caroline och barnen verkligen ser fram emot!
Jag haller pa att lara dem diverse svenska ord och namnen pa alla i familjen. Da och da kan man hora nagon saga "Hej farbror Frigge" eller "my brothers name is Emil", och jag skrattar alltid lika mycket nar jag hor det..
En valdigt glad nyhet ar att vi har startat vattenprojektet pa riktigt nu, vi har inskaffat allt material och de har monterat upp stallningen som en utav vattentankarna ska sta pa. Plotsligt sa gar allt valdigt fort och jag ar verkligen lycklig over att se att det hander nagot..
Jag har spenderat ratt mycket tid denna vecka till att forsoka fundera ut vad som hant med de brev som jag tydligen borde ha fatt.. De manga statliga instutitionerna i Tanzania lever sitt eget liv och fungerar aldrig korrekt utan smorjmedel av den grona fargen. Korruptionen ar hog. men i ar i full gang med att kontakta huvudpostkontoret i Arusha for att fundera ut var mina brev ar.. Farmor, har kommer en liten halsning till dig, jag har postat ett brev till dig idag, och nar du svarar pa det kan du kanske prova skriva Caroline Nicholas som huvudmottagare och Att. Frida Hannar. Det kanske fungerar battre!
Pa onsdag blir det svenskt party i Jua Kali, med tarta svenska girlanger och sma svenska flaggor. Jag har ocksa lart barnen den speciella hannarska fodelsedagssangen. Det kommer att bli som ingen tidigare fodelsedag!
Har kommer lite Masai bilder, nasta gang ska jag se till att ha bilder pa vattenprojektet sa att ni, alla underbara, kan fa se vad ni har gjort!

Kommentarer
Postat av: Cia

Tack Frida för ännu ett kanoninlägg.Fantastiska bilder.

Massor av gratulationer och kramar till dig på din födelsedag från hela familjen Elfgren.Vi hoppas du får en bra dag med sång och gratulationer och roligt att Katrin kommer ner till dig.

Kramar från Cia

2010-10-05 @ 10:24:18
Postat av: Gustaf

Hej Frida.

Även från oss i familjen Hannar (d ä) kommer ett stort grattis på födelsedagen. När du kommer hem är det bara att samla ihop dina bloggar och bilder till en bok! Jag beställer ett ex redan nu.



Kram från Gustaf med familj

2010-10-05 @ 20:44:12
Postat av: katri

2010-10-06 @ 10:00:22
Postat av: katrin hannar

En liten fråga och ett stort grattis.

Varför åkte Caroline ut till Massaibyn. Har hon något slags uppdrag att informera om olika saker, hälsa, utbildning mm. Eller är det helt och hållet hennes eget initiativ och vilja att stötta en positiv utveckling i sitt närområde?

Har Caroline någon koppling till någon biståndsorganisation i Sverige, världen. Har hon andra bidragsgivare än de som du och Charlotte lyckas hitta?

Katrin

2010-10-06 @ 10:05:06
Postat av: Lisa Bauer

Hej Frida!

Jag är en kompis till Charlotte och var nere där tillsammans med henne förra året. Vi bodde tillsammans innan hon flyttade till Caroline. Medan hon var hos Caroline på dagarna var jag på en liten vårdmottagning en halvtimme åt det andra hållet från Arusha. Nu följer jag allt insamlingsarbete som Charlotte håller på med, ger själv 200 spänn i månaden och kan stolt berätta att min pappa just har höjt sitt bidrag till Caroline och barnen till 1000 kronor i månaden. Då jag också känner Caroline är det så skönt att veta att pengarna verkligen går direkt till bra saker utan en massa omkostnader (som administration och personalkostnader på vägen).



Gick in här för första gången idag och sitter nu och sträckläser. När så mycket är skit i Sverige (SD i riksdagen du vet..) glädjer det mig att vi fortfarande har eldsjälar som Charlotte och du! Du är guld värd.



Hej så länge och hälsa Caroline så jättemycket!

2010-10-06 @ 15:46:08
Postat av: Fredrik Hannar

Swhepti knisthie mbedno knai? =

När kommer det första inlägget på svahili?



Kram P

2010-10-07 @ 14:23:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0